Forgatókönyv-szimbolika

 

Napsugár

Korábban már említettem ezt a 70 perces, TV-filmnek szánt könyvemet. Orosházi vagyok, és kifejezetten egy orosházi gyerekszínésznek, Pillár Napsugárnak írtam egy évvel az után, hogy 2002 tavaszán elvégeztem az ország legelső klasszikus dramaturgiai kurzusát. Ez volt az első könyvem, amelyben alkalmaztam a tanultakat. Kicsit recseg-ropog, de feláll benne egy történet, méghozzá a főhős életének legfontosabb döntésével kapcsolatban. Nem túl nagy konfliktusokkal operál, ami még gyermekfilm esetében sem lehet magyarázat, de a történet szépen fejlődik, eljut a szükségszerű csúcspontjára, és lehet belőle okulni.

A könyv egy halálközeli élményt bemutató képpel kezdődik, elsősorban azért, mert egy akcióvezérelt megnyitásnak nem volt drámai indoka. Ezért egy olyan életellenes szituációval nyitottam, amit a könyv kríziséből visszavágtam ide. Ez a régi, jól bevált trükk legalább addig generál egy kis feszültséget, amíg a főhős felvezetheti élete nagy problémáját. Az utolsó kép a nyitókép ellentéte: egy boldog, mosolygós család. A kontraszt, a változás lehetősége az első és az utolsó oldal között ezzel megteremtődött. A könyvet már eleve 7 szekvenciában írtam, csak akkor még nem tudtam, hogy ezt így nevezik. A második felvonás csak 3 etapból áll, de a történet éppen 3 nap története, ahol két karakternek kell egymást boldogítania. Szintén utólagos meglepetésemre a 3x-os tagadás is gyönyörűen feláll benne: Ő – Te – Én.

Ez a történetem is, mint szinte mind, a gyerekkel, a gyerekvállalással, a születés körüli problémákkal kapcsolatos. Természetesen Bartókra is utalok benne, de az Emberek a havason keresztelésének, és a Kramer kontra Kramer néhány jelenetének az átértelmezése is ott van a lapjain.

A főhős végig a goal-ja után fut a történetben, majd a need-je miatt lemond róla, de végül jutalomképpen a goal-ját is eléri. A történet végén egy szépen indokolt és jól kijátszott change található, amit az egész történet szimbólumrendszere is alátámaszt. Ha van valami, amire igazán büszke vagyok a könyvvel kapcsolatban, akkor az ez.

Az alapszimbolika: „beszélő nevek”

A főhős, Ábrahám A. Norbert zeneszerző nevének jelentése: a nemzetség atyja + atyácska (Attila) + északi fény. A történet végére A. Norbertből Attilává alakul a hős, azaz atyácska lesz a hideg, északi fényből.

A főhős felesége, Emese nevének jelentése: anyácska. Emese álma egy gyerek. Altatónővérként az elalvó gyerekeknek a fényről sző meséket.

A főhős unokaöccse, Fenyvesi Ferenc nevének jelentése: beceneve a lucfenyőből jön, Luci, ami Luciferre, azaz a Fényhozó angyalra utal.

Luci felesége, Berta Hajni nevének jelentése: a fényt megszülő hajnal istennője.

A Fényhozó és Hajnalka kislánya: Napsugár.

A történet alapvető szimbolikája: Napsugár – aki egy utazó angyal, és katalizátor szerepe átsüt még a szavain is – megérkezik a gyermektelen zeneszerző életébe, felmelegíti, és hideg fényűből atyácskává változtatja.

Egy apró részlet a könyvből (amelyben van kisgyerek, kutya, de még fóka is, hisz tudjuk, hogy egy gyerekfilmből ezek sosem hiányozhatnak):

BELSŐ. GYERMEKOTTHON – JÁTSZÓSZOBA – NAPPAL

Norbi és Emese egymás kezét fogva áll egy szoba közepén, körülöttük
rengeteg óvódás korú kisfiú és kislány szaladgál, játszik, ricsajozik. Egy
kislány épp elsírja magát, mert valaki elveszi a játékát. Emese odaszalad,
leguggol mellé, megsimogatja a fejét. A kislány szipogva néz fel rá.

EMESE

Mondjak egy mesét neked?

Norbi még mindig tétlenül áll középen, amikor egy kisfiú teherautót tolva
nekirohan hátulról a lábának. Norbi felkiált. A kisfiú ettől úgy megijed,
hogy pityeregni kezd. Norbi lehajol hozzá.

NORBI

Ne sírj! Látod, én se sírok. Mondd

csak, szeretnél egy kiskutyát?

KISFIÚ

Neeem!

Azzal a kisfiú otthagyja Norbit. Norbi durcásan áll fel. Int Emesének,
valahogy úgy, hogy "ez nem volt jó ötlet, menjünk". Emese fogja a
kislány kezét, a kislány szorítja Emeséét, de Norbi már indul kifelé.

KÜLSŐ. GYERMEKOTTHON – NAPPAL

Norbi közeledik az udvaron, háta mögött ott magasodik az épület.

                KISFIÚ (K.K.)

Bácsi!

Norbi megfordul. Az épület kapujában ott áll az előbbi kisfiú. Egészen
kicsi a hatalmas épület hatalmas ajtajában.

                KISFIÚ (FOLYT.)

Bácsi! Meggondoltam magam.

Mégiscsak szeretnék egy kiskutyát!